fredag 2. juli 2010

Hvorfor er vi slik?



Da jeg skulle lage meg en kopp med melk og o-boy etter en lang og relativt hard arbeidsdag kom jeg på noe en av arbeiderne sa under lunsjen. "Melk går til alt..." og mens jeg helte melk i glasset så tenkte jeg: hvorfor er det slik at veldig mange gutter er veldig glad i melk, og kan gjerne drikke flere liter melk om dagen, mens jenter liker nesten ikke melk i det hele tatt...?!

Senere da jeg stod og pusset tennene (ikke at det er relevant til saken, men...) tenkte jeg på en annen ting: hvorfor har jenter som oftest penere håndskrift enn mennene? Jada, jeg kan allerede høre mennene skrike ut svaret på akkurat den grublisen min. "Fordi jenter er flinke med fingrene/hendene, bla bla bla, de skal gjøre håndarbeid". Men let's face it, det er et dårlig argument, spesielt i 2010.

Det finnes sikker mange flere slike rare forskjeller på menn og kvinner, men det er disse to jeg har fundert på idag. Hvorfor er det slik? Er vi fra forskjellige planeter, eller er det bare tilfeldig?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar